Od stycznia br. kierowcy parkujący swoje samochody w warszawskiej Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego mogą opłacić postój już nie trzema, ale aż sześcioma aplikacjami mobilnymi.
Płatności mobilne przy użyciu aplikacji to najchętniej wybierany przez warszawskich kierowców sposób na opłacenie postoju w SPPN. Aktualnie ponad połowa płatności za parkowanie w strefie realizowana jest za pomocą aplikacji mobilnej. Do tej pory operatorów płatności było trzech. Od stycznia 2025 r. to grono powiększyło się o kolejnych trzech dostawców usług.
Do wyboru, do koloru
Opłata za postój w stolicy możliwa jest dzięki sześciu aplikacjom. Do mobiParking (SkyCash), moBILET i Flowbird dołączyły aplikacje: AnyPark, mPay oraz CityParkApp. W każdej z tych aplikacji strefa jest oznaczona jako „WarszawaSPPN”. Aby prawidłowo korzystać z aplikacji należy się w nich wcześniej zarejestrować.
W każdej z nich opłacenie parkowania jest proste i intuicyjne. Możliwe jest także przedłużenie postoju bezpośrednio z aplikacji. Opłata naliczana jest jedynie za rzeczywisty czas parkowania. W zależności od operatora można podpiąć kartę bankową, zapłacić BLIK-iem lub doładować konto w aplikacji. Szczegółowe instrukcje dostępne są na stronach operatorów.
Dodatkowo w aplikacjach MobiParking (SkyCash) i moBILET dostawcy umożliwiają płatność za pomocą SMS-ów i kodów IVR.
Więcej informacji dotyczących opłat za parkowanie dostępnych jest na stronie ZDM w zakładce
„Parkowanie”.
Nowe parkomaty
Zwiększenie liczby dostępnych aplikacji mobilnych to efekt przetargu na dostawę i montaż nowych parkomatów dla Warszawy, który wygrała firma City Parking Group. Nowoczesne parkomaty stoją już m.in. na Saskiej Kępie i Kamionku. Takie urządzenia zastąpią stopniowo obecne parkomaty – na całym obszarze SPPN. Mają one prostszy interfejs, możliwość płatności BLIK czy przedłużenia czasu postoju za pomocą kodu QR.
Jak pokazują statystki większość kierowców rezygnuje z opłat gotówką. W 2023 roku 14 proc. wszystkich płatności dokonano za pomocą bilonu, a 39 proc. za pomocą karty. W 2024 roku większość kierujących wybierała płatność za pomocą aplikacji mobilnej, 35 proc. opłacała parkowanie kartą, a tylko 12 proc. używało gotówki.
W 1110 warszawskich parkomatach kierowcy opłacą postój tylko kartą lub blikiem. W pozostałych 810 zachowana zostanie możliwość płatności bilonem. Są to urządzenia dużo bardziej skomplikowane, a przez to bardziej awaryjne i droższe. Takie parkomaty zostaną zamontowane w miejscach, w których do tej pory najchętniej wybierano taką formę płatności monetami.